Українська мова. І курс, І семестр
Заняття 9-10 (розвиток зв’язного мовлення)
Тема. Гончарство – народний промисел України
Твір-опис з елементами розповіді на основі особистих
досліджень і вражень.
Мета: оволодіти навичками опису з
елементами розповіді за власними спостереженнями; розвивати зв’язне мовлення;
збагачувати словниковий запас; розвивати образне та логічне мислення, вміння
оформляти свої думки; виховувати естетичні смаки, любов до народних промислів, бережливе ставлення
до речей стародавнього світу, повагу до роботи народних майстрів та історії
рідного краю.
Обладнання: виставка гончарних виробів, репродукції картин на тему “Гончарні вироби”,
тлумачні словники, перекладні словники, картка методичного забезпечення, презентація.
Тип заняття: інтегроване заняття розвитку
комунікативних умінь і навичок з української мови і образотворчого мистецтва.
Епіграф заняття:
Сучасне завжди на дорозі з
минулого в майбутнє. (О.Довженко)
Девіз заняття:
Зробіть
усе, що можете,
застосувавши те, що знаєте,
знаходячись там, де ви є.
(Теодор Рузвельт)
Хід
заняття
I. Вступне слово викладача.
Гончарство - одне з найстаріших ремесел людини.
Зародилось воно ще в кам’яному віці. Можна твердити, що ще до оволодіння вогнем
людина почала формувати з глини предмети, потрібні для вжитку.
Під палючим сонцем ці предмети набирали
певної міцності і мали певну цінність. Такими предметами могли бути ємкості
для пожитків та амулети. А вже з освоєнням людиною вогню, на великій кількості стоянок вчені виявили
сліди гончарного посуду та подобу людської фігурки.
На території України сліди гончарства
археологи датують 7-6 тисячоліттям до н.е.
Трипільська культура V-III тисячоліття до н.е., що охоплює лісостепову територію України від Дніпра до Карпат дуже багата на гончарні вироби ручної роботи без застосування гончарного круга. Гончарні вироби трипільців були витворами мистецтва. Трипільці розмальовували поверхні і робили рельєфний рисунок.
Трипільська культура V-III тисячоліття до н.е., що охоплює лісостепову територію України від Дніпра до Карпат дуже багата на гончарні вироби ручної роботи без застосування гончарного круга. Гончарні вироби трипільців були витворами мистецтва. Трипільці розмальовували поверхні і робили рельєфний рисунок.
Пізніше, з використанням гончарного круга, гончарство стає промислом, уже
накопичуються кращі навики і уміння, створюються родові таємниці. Твори
гончарів мають прикладне та художнє примінення. Посуд в інтер’єрі приміщення та
сервіровці столу відіграє важливу роль.
У цьому ми спробуємо
переконатися під час заняття.
II.
Актуалізація опорних знань.
-
Подумайте, чому епіграфом обрано
слова О.Довженка: «Сучасне завжди на
дорозі з минулого в майбутнє»?
-
Як розумієте слова девізу
нашого заняття?
-
Які є види мовлення?
-
Які бувають описи?
-
Який це художній опис, що для нього характерно?
ІІІ. Робота у групах
Викладач. Під час заняття у нас працюватимуть такі групи
студентів, які заздалегідь дістали завдання: група лексикологів, група
дослідників, група перекладачів, група технологів.
У нас в гостях – викладач
образотворчого мистецтва педучилища Чуприна М.С., автор збірки
навчально-методичного посібника «Гончарство».
Група лексикологів
подає словниковий матеріал: (з використанням ілюстрацій чи демонстрацією
зразків виробів)
Опис –
особливий вид зображення якої-небудь статичної картинки чи обстановки, в якій
відбуваються події (пейзаж, інтер’єр, портрет, предмет).
Гончарство –
Кераміка
–
Опішня –
Макітра –
Куманець -
Амфора –
Глечик –
Горщик –
Горнятко –
Барильце -
Група дослідників - подає матеріал «З історії гончарства»
Група технологів – подає матеріал про технологічні види
кераміки:
Теракота –
Майоліка –
Фаянс –
Порцеляна –
Шамот –
Викладач образотворчого мистецтва Чуприна М.С. – культові та обрядові предмети з
художньої кераміки:
Свічники –
Писанки –
Іграшки –
Посуд –
Свищики –
Тарахкальця –
Прикраси –
Група знавців живопису - за наявними матеріалами
(альбомами з живопису, енциклопедіями, довідниками) добирає приклади
використання гончарних виробів та визначає їх роль.
Перегляд і коментар презентації «Гончарство – народний промисел
України»
Оцінювання роботи в групах.
написання сенкану
ІV. Сенкан - п’ятирядковий неримований вiрш, що складається з одинадцяти
слiв:
- У першому рядку записується одне слово — іменник,
який є темою сенкану.
- У другому - два слова, прикметників, якi є означеннями теми.
- У третьому
- три слова, дiєслова, якi вказують на активнiсть, дiєвiсть,
пов’язану з темою.
- У
четвертому - фраза (з чотирьох слів), якою
висловлюється розуміння теми (чи ставлення до теми).
- У п’ятому - одне
слово, іменник - синонім (висновок) до теми.
Наприклад:
Гончарство
Чарівне, цікаве
Допомагає, годує, оберігає
Без цього неможливо жити
Диво
VІ. Виставка ілюстрацій.
Розгляд ілюстрацій і визначення назв предметів, їх призначення.
Бесіда про чистоту та охайність, естетичний вигляд предметів хатнього
вжитку.
1. Словникова робота:
близнюки – два невеликі
горщики, з’єднані кільцем-ручкою;
ринки – невисокий
посуд з ледь округлим дном на трьо-чотирьох ніжках;
барильце – тип посуду, що
формою нагадує бондарний однойменний предмет для зберігання рідини;
банька – тип кулястого
посуду з вузькою витягнутою шийкою і ручкою для ношення;
горнята – група
малих предметів для пиття рідини.
2. Вправа «Снігова
куля».
Керамічна статуетка /предмет/ предається з рук у руки, по черзі студенти роблять
висловлювання, створюючи таким чином колективний усний твір.
3. Орфографічна хвилинка.
Наголошуємо
на правописі слів, наведених на дошці.
(Не)великий, (напів)темиий, (много)кутники, ч(е,и)пурний, в)здов(ж,ш),
(по)середині,(з)ліва, (с)права, (на)проти…
V. Робота над пам’яткою «Написання
твору-опису з елементами розповіді»
1.
Обдумайте завдання твору.
2.
Визначте адресата і мету твору.
3.
Зробіть
необхiднi історичні повідомлення про вид ремесла.
4.
Обґрунтуйте свою думку про твір.
5.
Визначте стиль мовлення.
6.
Дбайте про мовленнєве оформлення опису гончарних виробів /чи одного з
предметів/.
7. Вживайте лише ті слова, значення яких ви
знаєте.
8.
Прочитайте
написане, перевірте зміст, послiдовнiсть викладу, грамотність.
VІ. Робота над твором
1. Слово вчителя.
Тепер спробуємо
себе в ролі письменників і створимо опис-розповідь про гончарні вироби як
народний промисел і як ужитковий предмет-оберіг.
Розповідь про історію гончарства допоможе
зрозуміти внутрішній світ наших пращурів, їх прагнення бути тісно пов’язаними з
природою, матінкою-землею. Опис гончарних
та керамічних виробів допоможе розповісти про життя людей, їх працю та побут, інтереси й захоплення. Часто
саме предмети хатнього вжитку допомагають зрозуміти внутрішній світ людини.
Методичні поради:
Опис може бути
складений у науковому чи художньому стилях.
У науковому описі предметів побуту
інформація про його розмір, форму, колір, про вказівку на їх призначення
подається безсторонньо, ставлення автора до описаного не висловлюється. Мета
такого опису – точність і конкретність. Слова вживаються тільки в прямому
значенні.
У художньому описі передано ставлення
автора до описаного предмета. Нерідко автор описує предмет через власне
сприйняття або котрогось із героїв твору. Мета художнього опису предмета –
викликати певне ставлення до нього та до людини, яка ним користується. У такому
описі всебічно використовуються художні засоби.
У художніх описах нерідко використовується уособлення – меблі та речі
«олюднюються». Так вони докладніше й повніше можуть «розповісти» про життя
своїх господарів.
4. Завдання студентам.
Як ви гадаєте, чи готові ви вже після
проведеної роботи скласти власний твір?
Опишіть обраний вами предмет за планом( усно).
ІV. Складання твору-опису предмета
на основі особистих вражень.
(лунає тиха музика)
VІ. Аналіз студентських робіт.
Рецензії і
обговорення, доповнення прослуханих творів, визначення найкращого твору-опису
та нагородження його авторів медалями «Суперберегиня».
VІІ. Домашнє завдання
Напишіть твір-мініатюру «Кімната моєї
мрії» («Будинок моєї мрії»)
Комментариев нет:
Отправить комментарий