РЗМ. Петриківка



КРАСНОАРМІЙСЬКЕ  ПЕДАГОГІЧНЕ  УЧИЛИЩЕ


Методична розробка
відкритого інтегрованого заняття
з розвитку зв’язного мовлення  з української мови
та образотворчого мистецтва з а темою:

«Чарівні квіти Петриківки »
(Твір-опис трудового процесу майстер-класу
 викладача образотворчого мистецтва)



для студентів 2 курсу сп.5.010102 «Початкове навчання»



Красноармійськ - 2015



Методична розробка відкритого інтегрованого заняття з розвитку зв’язного мовлення з української мови та образотворчого мистецтва за темою «Чарівні квіти Петриківки» /Твір-опис трудового процесу майстер-класу викладача образотворчого мистецтва Чуприни М.С. Красноармійське педагогічне училище, - Красноармійськ, 2015р. – 10с.



Підготували:
Яринко Л.О., викладач кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії», викладач-методист українознавчих дисциплін Красноармійського педагогічного училища;
Чуприна М.С., викладач кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії», викладач образотворчого мистецтва.



Анотація: викладено методику проведення відкритого бінарного заняття з дисциплін «Українська мова» та образотворчого мистецтва із застосуванням інноваційних технологій, спрямованих на вироблення умінь і навичок складання твору-опису з елементами розповіді на основі особистих досліджень, спостережень і вражень.




Для викладачів навчальної дисципліни «Українська мова» у вищих навчальних закладах 1-2 рівнів акредитації.



Українська мова, ІІ курс ІІІ семестр
Тема:  РЗМ. Твір з використанням опису трудового процесу художника.
Чарівні  квіти  Петриківки.
Мета. Засвоїти види складних речень, розділові знаки в них. Розширити знання про види декоративно-ужиткового мистецтва, зуміти передати особливості техніки виконання основних прийомів Петриківки; розвивати фантазію, образне мислення, виховувати любов до народної творчості, бережливе ставлення до природи.
Обладнання та матеріали: фарби, пензлики, альбом, схеми основних мазків, презентація з комп’ютерною підтримкою, виставка зразків петриківського розпису, презентація.
Методи навчання: бесіда, розповідь, робота за картками, метод порівняння,
«мозковий штурм», майстер-клас викладача образотворчого мистецтва.
Форма організації пізнавальної діяльності студентів: фронтальна, парна, індивідуальна.
Тип уроку: РЗМ, опис трудового процесу народного художника.
 Вид заняття: інтегроване заняття з української мови та образотворчого мистецтва.
Хід заняття.
I.                   Організація початку заняття.  Привітання.
     Сьогодні ми полинемо у дивний світ фантазії і краси – світ петриківського розпису (слайд 2).
II.                Мотивація навчальної частини.
    За вікном ще холодно. Стало одноманітно і похмуро. І так хочеться повернутись назад в літо, в царину тепла і яскравих кольорів.
     Тому ми і помандруємо сьогодні у чарівний світ літа. І допоможе нам в цьому  .
(слайд 3,4)                             План.

n  Основоположники декоративно-ужиткового мистецтва.
n  Народні художні промисли.
n  Історія виникнення петриківського розпису.
n  Прийоми нанесення петриківського розпису.
n  Композиції петриківського розпису.
n  Практична робота.

III.             Актуалізація опорних знань. (слайди 5 - 9)
Що таке “декоративне” і “ужиткове” мистецтво? (від слова декор – прикрашати, мистецтво прикрашання предметів).

- Які предмети декоративно-ужиткового мистецтва є у вас удома, у бабусі, у ваших знайомих?

- Чому ви вважаєте їх творами декоративно-ужиткового мистецтва?

- Які кольори має райдуга? (Червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий). Всі ці кольори застосовують під час розпису майстри селища Петриківка.
 ІV. Граматичне завдання:
 1. Перекласти текст українською мовою:
Основоположниками декоративно-ужиткового мистецтва були гончарі, теслі, різьбярі по дереву і кістці, муляри, ковалі та золотоковалі, ткалі і ткачі, зброярі – ремісники, люди, чиї артистично зроблені речі, радуючи наше око, наповнюють музеї (М. Горький).

2. Робота за картками: написати слова, вставивши пропущені букви, знявши дужки, поставити розділові знаки.

№1 (Не) можливо уявити наш побут без безліч_ (не) обхідних пр_дметів меблів посуду тканин одягу ваз для квітів (то)що. Ті пр_дмети які (не) тільк_ виконують свої практичні функції але й мають ест_тичні якості належать до творів д_коративно-)ужиткового мистецтва.
№2 Народні художні промисли зб_реглися до наших днів. Це пр_дмети оздобл_(н/нн)я і пр_краси. У кожного народу є свої промисли обумовл_ні кліматичними умовами навколишньою природою традиціями.

V. Пояснення нового матеріалу. (слайди 10-17 коментують студенти-початківці розпису)
*      У 1958 році за ініціативою Федора Панко була створена фабрика петриківського розпису, що проіснувала до початку 2000-х років. За радянських часів на фабриці працювали близько півтисячі людей. Петриківські тарілки, скарбнички та інші сувеніри були візитівкою України, їх експортували до 80 країн світу. В 2011 році фабрику було знищено: невідомі демонтували верстати та преси.
*      На сьогодняшній день близько 200 місцевих мешканців розмальовують тарілки у себе вдома. Також є центр народного мистецтва, в якому працюють чотири десятки майстрів.
*      Рослинний орнамент є основою композиції, у якій органічно вписуються фантастичні птахи, комахи. (Визначити вид підрядного речення)
Традиції петриківського розпису передаються з покоління в покоління.
Такі відомі майстри, як Ф.Панко, Н.Білокінь, К.Білокур,Т.Пата, родина Вакуленко, створили безліч яскравих зразків декоративного розпису.
      Природні явища й реальні форми надихають майстрів на створення барвистих декоративних композицій.
      Мотиви садових і лугових квітів, ягід калини органічно зливаються з фантастичними птахами, прообразами яких є голубі, лелеки.
      Емоційний образ вирішується за допомогою кольору, абрисом елементів.
     Перед вами роботи майстрів петриківського розпису І. Пилипенка “Цибулинки, грона і горошок”.
(Розгляд експозицій музею – предмети петриківського розпису)
Бесіда:
1. Де застосовують  петриківський розпис?
     Колись люди жили в біленьких хатах, щоб вони були не схожі, жінки цього села розписували стіни мальовничими квітковими візерунками.
     Господині змагалися одна з одною, прагнучи зробити свій будинок самим мальовничим, і ревниво зазирали на чуже мистецтво. Про найвдаліші розписи казали: «Гарно, як у церкві». А от якщо хата залишалася білою, з господинею припиняли вітатися, як з чужою. Найстаранніших господинь в Петриківці називали «чепурушками».

2. Які техніки використовували під час виготовлення петриківського розпису?
     В цьому селі з давніх-давен свою майстерність люди передають з покоління в покоління. Колись малювали крейдою, сажею, вугіллям, кольоровою глиною, природними фарбами (сік бузини, моркви, буряка …). Фарби розводили молоком, яєчним жовтком, природнім вишневим клеєм. А пензлики робили з болотної трави (осоки) та котячої шерсті. Малювали навіть кінчиками пальців (грона калини, винограду).

3. Поради майстра петриківського розпису – Чуприна М.С., викладач образотворчого мистецтва:
     Перед початком роботи ті фарби, якими будете працювати, зволожують, щоб вони стали м’якими й легко бралися на пензель. Тим часом готують яйце: відокремлюють білок і у фарфорову чашку  кладуть тільки жовток. Для палітри використовують плоску фарфорову тарілку. На палітрі змішують фарби, створюють кольори. Чистим пензлем, змоченим у воді, набирають фарбу і жовток (суміш швидко змішується) і роблять мазок на папері.
*      Усі розписи робляться без попереднього малюнка олівцем, відразу пензлем.
*      Акварель і гуаш – основні фарбувальні матеріали.
Щоб створити композиції петриківського розпису, необхідно опанувати деякі прийоми нанесення окремих мазків.
*      “Гребінець” мазок, що починається зі стовщення. Його виконують натиском пензля і завершують тоненьким вусиком, який передають за допомогою легкого дотику кінчика пензля. Покладені поряд кілька таких мазків нагадують гребінець.
“Зернятко” – мазок, який накладається найлегшим дотиком більш сильного натиску. Коли мазки “зернятко” покладені по обидва боки від стеблини вістрям у різні боки, зображення нагадує колосок.

*      “Горішок” – складається з двох мазків, вигнутих півлунками й розташованих один проти одного.

*      Перехідний мазок – накладається одним пензлем, але двома фарбами. При цьому сухим пензлем беруть одну фарбу (наприклад зелену), а потім другу (жовту). На папері залишається слід від жовтої фарби, яка плавно переходить у зелену.



*      Відбиток пальця дозволяє створити ягідки.


VI. Релаксація.
1. Назвіть елементи петриківського розпису.
«Гребінчик» - це мазок тонкий вусик знизу.
«Зернятко»   - це мазок тонкий вусик вгорі.
«Горішок»    - це мазок із двох гребінчиків.
2. Розгадай  кросворд:
1. Мазок, який починається з потовщення.                    (Гребінчик)
2. Мазок, який складається з двох гребінцевих мазків. (Горішок)
3. Мазок, який наносять починаючи з легкого дотику.  (Зернятко)
4. Прізвище однієї з перших художників Петриківки.   (Пата)
5. Мазок, який накладається одним пензлем, але двома фарбами.                    (Перехідний)
6. Повна назва розпису.  (Петриківський)

































































Порада майстра:   щоб зберегти правильну форму пензлів, після роботи їх миють з
                  милом, промивають чистою водою і загортають у м’який папір.

Вправи із створення розпису. Майстер-клас демонструють викладач образотворчого мистецтва та студенти-умільці.
VІІ. Виконання письмової роботи.
                              План
1. Петриківський розпис як декоративно-ужиткове мистецтво.
2. Прийоми нанесення петриківського розпису.
3. Майстер укладає композицію петриківського розпису.
4. Чудова річ – розписана петриківкою піч!

VІІІ. Аналіз виконаної письмової роботи.
                                  Стіни в квітах, пічка квітне
                                   Де цвітіння це привітне?
                                   Знають це старі й малі –
                                           В Петриківці, у селі.
                                   Там бабусі так малюють,
                                   Що художників дивують.
                                   Став відомим на весь світ
                                   Той квітковий дивосвіт!


Картка методичного забезпечення інтегрованого заняття
з української мови та образотворчого мистецтва
Чарівні  квіти  Петриківки
Твір з використанням опису трудового процесу художника
1.Вставте пропущені букви, розділові знаки. Визначте види підрядних речень.
1. В минулому розпис був пов'язаний з язични_ькими вірував(н/нн)ями відголосок яких      знаходь_мо в україн_ському фольклорі.
2. Б_гата Україна талантами тому що надзв_чайно щедра на красу.
   3. В кожній області свої звичаї, обряди, піс_ні тому й д_коративний розпис увійшов в  історію культури україн_ського народу яскравою сторінкою.
4. Гілка з трояндою при вході говорить (про) те що в будинку є дівчата на вида(н/нн)і.
5. Про це (ж) говорили жовті сині і червоні полоси якими були обвед_ні вікна.
6. Малюнок нанос_ли за допомогою тоненького пензлика так (що) завитки виходили дивовижно витонч_ними.
2.    Зробіть повний синтаксичний розбір перших двох речень.

3.    Користуючись словником, дайте лексичне значення слів мальовка, декор, орнамент.

4.    Перебудуйте прості речення ускладненого типу у складнопідрядні речення.
Основним мотивом розпису є зображення «дерева життя», «вазона», поданого у вигляді самостійної композиції. Цей орнамент – один із найрозповсюдженіших у народному мистецтві. Вазон з елементами виноградного листя і грона має назву «чудесного дерева», символізуючи добробут сім'ї, інколи дівчину-наречену.

5. Складіть схему речення.
Особливістю петриківського розпису є те, що, малюючи центральну квітку, плід чи ягоду, розташовують її так, щоб зобразити найпривабливіше, показати багато дрібних деталей, підкресливши найвиразніші.

6. Розкрийте філософський зміст поетичних рядків:
Цибулинка прегірка -
доля-доленька.
Крильця птаха золоті -
воля-воленька.
Цибулинка крутобока -
квітка дивна.
Світло, радість і краса -
сила триєдина.

7.  Складіть розповідь за планом:
1. Петриківський розпис як декоративно-ужиткове мистецтво.
2. Прийоми нанесення петриківського розпису.
3. Майстер укладає композицію петриківського розпису.
4. Чудова річ – розписана петриківкою піч!
Картка методичного забезпечення інтегрованого заняття
з української мови та образотворчого мистецтва
Чарівні  квіти  Петриківки
Твір з використанням опису трудового процесу художника
1.Вставте пропущені букви, розділові знаки. Визначте види підрядних речень.
1. В минулому розпис був пов'язаний з язични_ькими вірував(н/нн)ями відголосок яких      знаходь_мо в україн_ському фольклорі.
2. Б_гата Україна талантами тому що надзв_чайно щедра на красу.
   3. В кожній області свої звичаї, обряди, піс_ні тому й д_коративний розпис увійшов в  історію культури україн_ського народу яскравою сторінкою.
4. Гілка з трояндою при вході говорить (про) те що в будинку є дівчата на вида(н/нн)і.
5. Про це (ж) говорили жовті сині і червоні полоси якими були обвед_ні вікна.
6. Малюнок нанос_ли за допомогою тоненького пензлика так (що) завитки виходили дивовижно витонч_ними.
5.    Зробіть повний синтаксичний розбір перших двох речень.

6.    Користуючись словником, дайте лексичне значення слів мальовка, декор, орнамент.

7.    Перебудуйте прості речення ускладненого типу у складнопідрядні речення.
Основним мотивом розпису є зображення «дерева життя», «вазона», поданого у вигляді самостійної композиції. Цей орнамент – один із найрозповсюдженіших у народному мистецтві. Вазон з елементами виноградного листя і грона має назву «чудесного дерева», символізуючи добробут сім'ї, інколи дівчину-наречену.

5. Складіть схему речення.
Особливістю петриківського розпису є те, що, малюючи центральну квітку, плід чи ягоду, розташовують її так, щоб зобразити найпривабливіше, показати багато дрібних деталей, підкресливши найвиразніші.

6. Розкрийте філософський зміст поетичних рядків:
Цибулинка прегірка -
доля-доленька.
Крильця птаха золоті -
воля-воленька.
Цибулинка крутобока -
квітка дивна.
Світло, радість і краса -
сила триєдина.

7.  Складіть розповідь за планом:
1. Петриківський розпис як декоративно-ужиткове мистецтво.
2. Прийоми нанесення петриківського розпису.
3. Майстер укладає композицію петриківського розпису.
4. Чудова річ – розписана петриківкою піч!

Комментариев нет:

Отправить комментарий