КРАСНОАРМІЙСЬКЕ
ПЕДАГОГІЧНЕ УЧИЛИЩЕ
Методична розробка
відкритого
інтегрованого заняття
з розвитку зв’язного мовлення з української
мови
та образотворчого
мистецтва з а темою:
«Чарівні квіти Петриківки »
(Твір-опис трудового процесу майстер-класу
викладача образотворчого мистецтва)
Красноармійськ - 2015
Методична розробка відкритого інтегрованого
заняття з розвитку зв’язного мовлення з української мови та образотворчого
мистецтва за темою «Чарівні квіти
Петриківки» /Твір-опис трудового
процесу майстер-класу викладача образотворчого мистецтва Чуприни М.С. Красноармійське педагогічне училище, - Красноармійськ, 2015р. – 10с.
Підготували:
Яринко Л.О., викладач
кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії», викладач-методист
українознавчих дисциплін Красноармійського педагогічного училища;
Чуприна М.С., викладач
кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії», викладач образотворчого
мистецтва.
Анотація: викладено
методику проведення відкритого бінарного заняття з дисциплін «Українська мова»
та образотворчого мистецтва із застосуванням інноваційних технологій, спрямованих
на вироблення умінь і навичок складання твору-опису з елементами розповіді на
основі особистих досліджень, спостережень і вражень.
Для викладачів навчальної дисципліни «Українська мова» у
вищих навчальних закладах 1-2 рівнів акредитації.
Українська мова,
ІІ курс ІІІ семестр
Тема: РЗМ. Твір з використанням опису трудового процесу художника.
Чарівні квіти Петриківки.
Мета. Засвоїти види складних речень,
розділові знаки в них. Розширити
знання про види декоративно-ужиткового мистецтва, зуміти передати особливості
техніки виконання основних прийомів Петриківки; розвивати фантазію, образне мислення, виховувати любов до народної
творчості, бережливе ставлення до природи.
Обладнання та
матеріали: фарби,
пензлики, альбом, схеми основних мазків, презентація з комп’ютерною підтримкою,
виставка зразків петриківського розпису, презентація.
Методи навчання: бесіда, розповідь, робота за
картками, метод порівняння,
«мозковий штурм», майстер-клас викладача образотворчого
мистецтва.
Форма організації
пізнавальної діяльності студентів: фронтальна, парна, індивідуальна.
Тип уроку: РЗМ, опис трудового процесу
народного художника.
Вид заняття: інтегроване заняття з
української мови та образотворчого мистецтва.
Хід заняття.
I.
Організація початку заняття. Привітання.
Сьогодні ми полинемо у дивний світ
фантазії і краси – світ петриківського розпису (слайд 2).
II.
Мотивація навчальної частини.
За вікном ще холодно. Стало одноманітно
і похмуро. І так хочеться повернутись назад в літо, в царину тепла і яскравих
кольорів.
Тому ми і
помандруємо сьогодні у чарівний світ літа. І допоможе нам в цьому .
(слайд 3,4) План.
n
Основоположники декоративно-ужиткового мистецтва.
n
Народні художні промисли.
n
Історія виникнення петриківського розпису.
n
Прийоми нанесення петриківського розпису.
n
Композиції петриківського розпису.
n
Практична робота.
III.
Актуалізація опорних знань. (слайди 5 - 9)
-
Що таке “декоративне” і “ужиткове” мистецтво? (від слова декор – прикрашати, мистецтво
прикрашання предметів).
- Які предмети
декоративно-ужиткового мистецтва є у вас удома, у бабусі, у ваших знайомих?
- Чому ви вважаєте їх творами
декоративно-ужиткового мистецтва?
- Які кольори має райдуга? (Червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, голубий, синій,
фіолетовий). Всі ці кольори застосовують під час розпису майстри селища Петриківка.
ІV. Граматичне завдання:
1. Перекласти
текст українською мовою:
Основоположниками
декоративно-ужиткового мистецтва були гончарі, теслі, різьбярі по дереву і кістці,
муляри, ковалі та золотоковалі, ткалі і ткачі, зброярі – ремісники, люди, чиї
артистично зроблені речі, радуючи наше око, наповнюють музеї (М. Горький).
2. Робота за
картками: написати слова, вставивши пропущені букви, знявши
дужки, поставити розділові знаки.
№1 (Не)
можливо уявити наш побут без безліч_ (не) обхідних пр_дметів меблів посуду
тканин одягу ваз для квітів (то)що. Ті пр_дмети які (не) тільк_ виконують свої
практичні функції але й мають ест_тичні якості належать до творів д_коративно-)ужиткового
мистецтва.
№2 Народні
художні промисли зб_реглися до наших днів. Це пр_дмети оздобл_(н/нн)я і пр_краси.
У кожного народу є свої промисли обумовл_ні кліматичними умовами навколишньою
природою традиціями.
V. Пояснення нового
матеріалу. (слайди
10-17 коментують студенти-початківці розпису)
У 1958 році за ініціативою Федора Панко була створена
фабрика петриківського розпису, що проіснувала до початку 2000-х років. За
радянських часів на фабриці працювали близько півтисячі людей. Петриківські
тарілки, скарбнички та інші сувеніри були візитівкою України, їх експортували
до 80 країн світу. В 2011 році фабрику було знищено: невідомі демонтували
верстати та преси.
На сьогодняшній день близько 200 місцевих мешканців
розмальовують тарілки у себе вдома. Також є центр народного мистецтва, в якому
працюють чотири десятки майстрів.
Рослинний орнамент є основою
композиції, у якій органічно вписуються фантастичні птахи, комахи. (Визначити вид підрядного речення)
Традиції петриківського розпису
передаються з покоління в покоління.
Такі відомі майстри, як Ф.Панко, Н.Білокінь,
К.Білокур,Т.Пата, родина Вакуленко, створили безліч яскравих зразків
декоративного розпису.
Природні явища й реальні форми надихають майстрів на створення барвистих
декоративних композицій.
Мотиви садових і лугових квітів, ягід калини органічно зливаються з
фантастичними птахами, прообразами яких є голубі, лелеки.
Емоційний образ вирішується за допомогою кольору, абрисом елементів.
Перед вами роботи майстрів петриківського розпису І. Пилипенка
“Цибулинки, грона і горошок”.
(Розгляд експозицій музею – предмети петриківського розпису)
Бесіда:
1.
Де застосовують петриківський розпис?
Колись люди
жили в біленьких хатах, щоб вони були не схожі, жінки цього села розписували
стіни мальовничими квітковими візерунками.
Господині
змагалися одна з одною, прагнучи зробити свій будинок самим мальовничим, і
ревниво зазирали на чуже мистецтво. Про найвдаліші розписи казали: «Гарно, як у
церкві». А от якщо хата залишалася білою, з господинею припиняли вітатися, як з
чужою. Найстаранніших господинь в Петриківці називали «чепурушками».
2. Які техніки використовували під час виготовлення петриківського розпису?
В цьому селі з давніх-давен свою майстерність люди передають з покоління
в покоління. Колись малювали крейдою, сажею, вугіллям, кольоровою глиною,
природними фарбами (сік бузини, моркви, буряка …). Фарби розводили молоком,
яєчним жовтком, природнім вишневим клеєм. А пензлики робили з болотної трави
(осоки) та котячої шерсті. Малювали навіть кінчиками пальців (грона калини,
винограду).
3. Поради майстра петриківського розпису – Чуприна М.С., викладач
образотворчого мистецтва:
Перед початком роботи ті фарби, якими будете працювати, зволожують, щоб
вони стали м’якими й легко бралися на пензель. Тим часом готують яйце:
відокремлюють білок і у фарфорову чашку
кладуть тільки жовток. Для палітри використовують плоску фарфорову
тарілку. На палітрі змішують фарби, створюють кольори. Чистим пензлем, змоченим у воді, набирають фарбу і жовток (суміш швидко
змішується) і роблять мазок на папері.
Усі
розписи робляться без попереднього малюнка олівцем, відразу пензлем.
Акварель і гуаш – основні фарбувальні матеріали.
Щоб створити композиції
петриківського розпису, необхідно опанувати деякі прийоми нанесення окремих
мазків.
“Гребінець” мазок, що
починається зі стовщення. Його виконують натиском пензля і завершують тоненьким
вусиком, який передають за допомогою легкого дотику кінчика пензля. Покладені
поряд кілька таких мазків нагадують гребінець.
“Зернятко” – мазок, який накладається
найлегшим дотиком більш сильного натиску. Коли мазки “зернятко” покладені по
обидва боки від стеблини вістрям у різні боки, зображення нагадує колосок.
“Горішок” – складається з двох
мазків, вигнутих півлунками й розташованих один проти одного.
Перехідний мазок – накладається одним пензлем, але двома фарбами. При цьому
сухим пензлем беруть одну фарбу (наприклад зелену), а потім другу (жовту). На папері
залишається слід від жовтої фарби, яка плавно переходить у зелену.
Відбиток пальця дозволяє створити ягідки.
VI. Релаксація.
1. Назвіть елементи петриківського розпису.
«Гребінчик» - це мазок тонкий вусик знизу.
«Зернятко» - це мазок тонкий вусик вгорі.
«Горішок» - це мазок із двох гребінчиків.
2. Розгадай кросворд:
1. Мазок, який починається з потовщення. (Гребінчик)
2. Мазок, який складається з двох гребінцевих мазків.
(Горішок)
3. Мазок, який наносять починаючи з легкого дотику. (Зернятко)
4. Прізвище однієї з перших художників Петриківки. (Пата)
5. Мазок, який накладається одним пензлем, але двома
фарбами. (Перехідний)
6. Повна назва розпису.
(Петриківський)
Порада майстра: щоб зберегти правильну форму пензлів, після
роботи їх миють з
милом, промивають чистою водою і загортають у м’який папір.
Вправи із
створення розпису. Майстер-клас демонструють викладач образотворчого мистецтва та
студенти-умільці.
VІІ. Виконання письмової роботи.
План
1. Петриківський розпис як
декоративно-ужиткове мистецтво.
2. Прийоми нанесення петриківського
розпису.
3. Майстер укладає композицію
петриківського розпису.
4. Чудова річ – розписана петриківкою
піч!
VІІІ. Аналіз виконаної письмової
роботи.
Стіни в
квітах, пічка квітне
Де цвітіння це привітне?
Знають це
старі й малі –
В
Петриківці, у селі.
Там бабусі
так малюють,
Що художників
дивують.
Став відомим
на весь світ
Той квітковий дивосвіт!
Картка
методичного забезпечення інтегрованого заняття
з
української мови та образотворчого мистецтва
Чарівні квіти Петриківки
Твір з використанням опису трудового
процесу художника
1.Вставте пропущені букви, розділові знаки. Визначте види підрядних речень.
1. В минулому розпис був пов'язаний з язични_ькими вірував(н/нн)ями
відголосок яких знаходь_мо в україн_ському
фольклорі.
2. Б_гата
Україна талантами тому що надзв_чайно щедра на красу.
3. В кожній області свої звичаї, обряди, піс_ні
тому й д_коративний розпис увійшов в історію
культури україн_ського народу яскравою сторінкою.
4.
Гілка з трояндою при вході говорить (про) те що в будинку є дівчата на вида(н/нн)і.
5. Про
це (ж) говорили жовті сині і червоні полоси якими були обвед_ні вікна.
6.
Малюнок нанос_ли за допомогою тоненького пензлика так (що) завитки виходили
дивовижно витонч_ними.
2.
Зробіть повний синтаксичний розбір перших двох речень.
3.
Користуючись словником, дайте лексичне значення слів мальовка, декор, орнамент.
4.
Перебудуйте прості речення ускладненого типу у складнопідрядні речення.
Основним мотивом
розпису є зображення «дерева життя», «вазона», поданого у вигляді самостійної
композиції. Цей орнамент – один із найрозповсюдженіших у народному мистецтві.
Вазон з елементами виноградного листя і грона має назву «чудесного дерева»,
символізуючи добробут сім'ї, інколи дівчину-наречену.
5. Складіть схему речення.
Особливістю
петриківського розпису є те, що, малюючи центральну квітку, плід чи ягоду,
розташовують її так, щоб зобразити найпривабливіше, показати багато дрібних
деталей, підкресливши найвиразніші.
6. Розкрийте філософський зміст поетичних рядків:
Цибулинка прегірка -
доля-доленька.
Крильця птаха золоті -
воля-воленька.
Цибулинка крутобока -
квітка дивна.
Світло, радість і краса -
сила триєдина.
доля-доленька.
Крильця птаха золоті -
воля-воленька.
Цибулинка крутобока -
квітка дивна.
Світло, радість і краса -
сила триєдина.
7. Складіть розповідь за планом:
1.
Петриківський розпис як декоративно-ужиткове мистецтво.
2. Прийоми
нанесення петриківського розпису.
3. Майстер
укладає композицію петриківського розпису.
4. Чудова річ
– розписана петриківкою піч!
Картка
методичного забезпечення інтегрованого заняття
з
української мови та образотворчого мистецтва
Чарівні квіти Петриківки
Твір з використанням опису трудового
процесу художника
1.Вставте пропущені букви, розділові знаки. Визначте види підрядних речень.
1. В минулому розпис був пов'язаний з язични_ькими вірував(н/нн)ями
відголосок яких знаходь_мо в україн_ському
фольклорі.
2. Б_гата
Україна талантами тому що надзв_чайно щедра на красу.
3. В кожній області свої звичаї, обряди, піс_ні
тому й д_коративний розпис увійшов в
історію культури україн_ського народу яскравою сторінкою.
4.
Гілка з трояндою при вході говорить (про) те що в будинку є дівчата на вида(н/нн)і.
5. Про
це (ж) говорили жовті сині і червоні полоси якими були обвед_ні вікна.
6.
Малюнок нанос_ли за допомогою тоненького пензлика так (що) завитки виходили
дивовижно витонч_ними.
5.
Зробіть повний синтаксичний розбір перших двох речень.
6.
Користуючись словником, дайте лексичне значення слів мальовка, декор, орнамент.
7.
Перебудуйте прості речення ускладненого типу у складнопідрядні речення.
Основним мотивом
розпису є зображення «дерева життя», «вазона», поданого у вигляді самостійної
композиції. Цей орнамент – один із найрозповсюдженіших у народному мистецтві.
Вазон з елементами виноградного листя і грона має назву «чудесного дерева»,
символізуючи добробут сім'ї, інколи дівчину-наречену.
5. Складіть схему речення.
Особливістю
петриківського розпису є те, що, малюючи центральну квітку, плід чи ягоду,
розташовують її так, щоб зобразити найпривабливіше, показати багато дрібних
деталей, підкресливши найвиразніші.
6. Розкрийте філософський зміст поетичних рядків:
Цибулинка прегірка -
доля-доленька.
Крильця птаха золоті -
воля-воленька.
Цибулинка крутобока -
квітка дивна.
Світло, радість і краса -
сила триєдина.
доля-доленька.
Крильця птаха золоті -
воля-воленька.
Цибулинка крутобока -
квітка дивна.
Світло, радість і краса -
сила триєдина.
7. Складіть розповідь за планом:
1.
Петриківський розпис як декоративно-ужиткове мистецтво.
2. Прийоми
нанесення петриківського розпису.
3. Майстер
укладає композицію петриківського розпису.
4. Чудова річ
– розписана петриківкою піч!
Комментариев нет:
Отправить комментарий